Reisverslag

Door Dhr. Verkoelen uit Helmond (NL)

Real Madrid vs. FC Barcelona

Ons verslag start op een zeer vroege zaterdagmorgen. De wekker gaat om 04:15. Opstaan voor een reis naar Madrid. En op naar hopelijk een prachtige El Classico. Half 6 staan mijn collega's aan de deur en we vertrekken naar Ospel om de laatste collega op te pikken. Iedereen nog half slapend uiteraard in de auto vertrekt de reis naar het Belgische Charleroi alwaar ons Ryan-Air vliegtuig reeds op ons wacht. Voor we vertrekken ff een ontbijtje, een koffie en een bezoek aan het lokale toilet.. De vlucht vertrekt op tijd en we landen rond elf uur lokale tijd. Hup die taxi in op naar het hotel (Hotel Regina***). Helaas zo vroeg dat we nog niet in konden checken maar we mochten de koffers achterlaten. Dus we gingen naar de buurman voor een eerste hap tapas en bier. Uiteraard ben je waar dan ter wereld nooit alleen als Nederlander. Een drietal jongedames kwam langs ons zitten. Een meisje heeft ons een aantal tips gegeven voor het nachtleven, daar zij in Madrid woont. Dat was dus zeer gunstig. Na een 2e cerveza vonden we het toch tijd om maar eens in te checken. Dit gaat allemaal vloeiend. Echter eenmaal op onze kamer gearriveerd zien we dat het bed niet uit elkaar geschoven kan, en dat vinden we toch wel zo prettig. Na een klein gesprekje bij de balie verhuizen we naar een andere kamer en iemand komt met een loper om de kluis te resetten. Dat laatste vonden we toch wel zeer prettig omdat we dan onze entree kaarten van de wedstrijd (welke netjes klaar lagen) veilig weg konden stoppen. Alles weer top en snel geregeld. Die middag zijn we naar een café geweest om lekker te eten en wat te drinken, en daar werd de eerste voetbalwedstrijd gekeken, Arsenal–Chelsea. Ik dacht we kunnen slechter beginnen. ’s Middags hadden we gepland om de gekregen rondleiding van het Madrid stadion te doen. Dit idee hadden we blijkbaar niet alleen hahaha, want er stond een behoorlijke rij, gelukkig hadden we al kaarten. De rondleiding was heel mooi. Alles was te bezichtigen van dichtbij, tot aan de douches, kleedlokalen, dugout etc… Erg mooi om te doen. In de gangen krijg je een goed beeld van de historie van Real Madrid, dat het hier echt om een gigantisch grote club gaat. Na afloop van de rondleiding was het de bedoeling naar het volgende voetbalcafé te gaan, genaamd MARCA. Dit bleek echter een groter probleem dan gedacht, want na het uitstappen bij de metro bleken we midden in een nationale demonstratie terecht te zijn gekomen. Rond 500.000 mensen waren op straat aan het demonstreren tegen de regering… En die blokkeerden de weg naar MARCA. ’s Nachts is dit nog uitgelopen op rellen tussen politie en demonstranten met rond 100 gewonden…NOT FUN. Maar daar zijn we gelukkig geen getuige van geweest. Uiteindelijk bereikten we MARCA na wat rondvragen, maar daar was het niet zo gezellig mede door deze demonstratie. Terug naar het hotel, vlug ff douchen en op naar de eerste avond van het lokale nachtleven. We moesten naar JOY (welke we dus niet konden vinden), dus wij met een paar proppers meegelopen voor wat leuke tenten (althans dat zei hij). Na een aantal mislukte pogingen en zeer foute tenten op zoek naar een echt café. We belandden in een aantal leuke tentjes waaronder een Ierse pub. De avond eindigde rond half 4, oftewel bijna de klok rond. Iedereen was nu wel toe aan bed. Dag 2. Ontbijt om 10:00…toch wel erg vroeg na zo’n kort nachtje maar ja dat went van zelf. De dag van de wedstrijd, waar iedereen ontzettend veel zin in had. Ook het weer was perfect. Een heerlijk zonnetje overgoot Madrid. Het eerste terras werd opgezocht alwaar de eerste biertjes en wijn weer gedronken werden. Wat hebben we het toch goed, aldus één onzer collega’s (dit hebben we wel 30 keer gehoord dit weekend). En gelijk had ie. Het was ideaal. Zon, lekker drinken, lekker eten, goed gezelschap, en veel voetbal. Precies in ons straatje. Na een 2de rondje werd het tijd de stad te bezichtigen. En ik mag wel zeggen een hele mooie stad met prachtige cultuur en schitterende gebouwen. Het koninklijk paleis, Plaza Mayor, Gran Via, Retiro Park. Half 4 gingen we retour naar het hotel om ons klaar te maken voor de match. We wilden ruim op tijd aanwezig zijn om nog ergens wat te eten en drinken en van de sfeer vooraf te proeven. Rond 5 uur waren we aanwezig bij het Bernabeu. Het was er al redelijk druk. Rond het stadion veel kraampjes waar wonderbaarlijk veel Barcelona spullen te koop werden aangeboden. Barcelona supporters lopen in hun tenue tussen Madrilenen. Mooi om te zien dat het nog steeds kan. De maag begint te rammelen en we gaan onderin het stadion een vette hap eten. Op straat is te zien dat het hier om een gigantische wedstrijd gaat, veel supporters, gezang, politie. Rond half 8 wordt de straat afgezet. Rond de 15.000 supporters staan rijen dik om een glimp op te vangen van de spelersbus van Madrid, welke door een straat vol bengaals vuur rijdt. De sfeer rond het stadion is prachtig, de Ultra’s zingen luid alvorens ze naar binnen mogen. 20:00 en de deuren van het stadion worden geopend. Langzaam stroomt het stadion vol tot een totale capaciteit van 85.500 toeschouwers. Machtig spektakel. Ongelooflijk goede plekken. Het Nessun Dorma galmt door de speakers. De entourage geweldig met een stadion vol witte Madrid vlaggetjes en gezang voor de wedstrijd. Een indrukwekkende 1 minuut stilte en de wedstrijd begint. Een weergaloze Xavi, Iniesta en Messi waren zo goed als ongrijpbaar voor Madrid. Een scheidsrechter die duidelijk zijn dag niet had met foute beslissingen. De beste ‘El Classico’ werd deze wedstrijd overal genoemd en daar waren wij maar mooi getuige van. De wedstrijd was prachtig. De supporters temperamentvol en daarmee druk ik me nog matig uit hahahaha. Maar het was een wedstrijd om nooit te vergeten. Een uitslag om van te dromen, al zal de Madrileen het liever andersom gezien hebben. Na de wedstrijd moesten we de avond natuurlijk gepast afsluiten door een bezoek aan het nachtleven. We hadden ons iets beter ingeleefd in waar we moesten zijn en we vonden JOY. Echter heb je voor deze mooie lounge bar een diepe portemonnee nodig. Slechts € 10 entree en daar krijg je een heerlijke koude fles bier voor. Echter ook de volgende fles kost een € 10. Dat vonden we toch wel een beetje veel van het goede. Dus op zoek naar een volgende bar. Die deed het geheel anders. Voor € 10,00 zoveel drinken in een uur als je kan. Dat lag ons beter. Na het uur, op naar het volgende café met hetzelfde concept. Rond 4 nog even de shoarmatheek bezocht om deze super dag af te sluiten rond half 5. Dag 3. Wederom ontbijten om 10:00. Het plan was nog wat van de stad te bezichtigen en om Vicente Calderon te bekijken. Helaas waren we toen pas in de Forza voetbalreisgids tegen gekomen dat het ‘s maandags gesloten is….We zijn er toch naar toe gelopen. Van de buitenkant is het maar een betonnen blok. Jammer dat we de binnenkant niet hebben gezien. Even in de Atletico Madrid winkel kijken en weer terug naar het centrum voor wat laatste tapas en drinken. Half 4 terug bij het hotel om uit te checken. Taxi besteld en terug naar het vliegveld. De vlucht terug ging weer net zo soepel als heen en we landden in Charleroi rond 21:00 ‘s avonds. De auto werd opgezocht en in de auto werd het idee geopperd voor een laatste gezamenlijke hap. De grens over in Nederland, eerste dorp een friettent opzoeken mannen. Het werd de Limburgse metropool Eijsden. Even rondvragen en jawel er was nog er nog één open. Na dit heerlijke diner was het op weg naar huis. Rond 12:00 kwam er een einde aan dit prachtige onvergetelijke weekend. Forza, alles was prima tot in de puntjes geregeld. Hotel was goed, kaarten geregeld, vluchten perfect. Oftewel redenen genoeg om nogmaals van jullie kwaliteiten gebruik te maken.

Deel dit verhaal
Ouder
Recenter

Klantenservice

De medewerkers van Forza zijn overal al geweest, en helpen je graag om een geschikte voetbalreis samen te stellen. Bel ons daarom gerust, ook 's avonds en in het weekend!